Kurset bygger på en bio-psyko-social forståelse af sundhed, men har et bredere fokus på sundhedsfremme og forebyggelse for alle børn i daginstitutioner. Målet er at styrke hele personalegruppens viden, fælles sprog og praktiske redskaber, så sundhed og trivsel bliver en naturlig og integreret del af hverdagen – ikke kun som reaktion på mistrivsel, men som en grundlæggende del af daglig praksis. På den måde kan 3K bidrage til at forebygge og mindske mistrivsel blandt børn.

En bio-psyko-social tilgang – med særligt fokus på bio-delen

Kurset skal styrke forståelsen af, hvordan vi gennem et bio-psyko-socialt perspektiv kan styrke forudsætningerne for trivsel og sundhed hos neurodiverse børn, unge og voksne – og give medarbejderne konkrete redskaber til praksis i hverdagen. Særligt for dette kursusforløb adresseres en forståelse af hvad og hvordan nervesystemer overbelastes – samt den neurofysiologiske kodning, der ligger bag adhd og autisme.

 

Hvorfor bio-delen er afgørende:

  • Fysisk sundhed er en forudsætning for mental og social trivsel.
  • Når kroppen ikke fungerer optimalt, påvirkes evnen til at mestre hverdagen, være mentalt robust og indgå i fællesskaber.
  • Fysisk aktivitet fylder kroppens eget “medicinskab” op med stoffer som endorfiner, dopamin og serotonin – de naturlige “lykkepiller”, der reducerer stress, styrker humøret, forbedrer søvnen og giver overskud til fællesskab.
  • Alt for ofte får vi ikke inddraget denne vigtige dimension, selvom den har stor betydning for, hvordan vi har det – ikke bare fysisk, men også mentalt.

Bag indsatsen

3K-modellen er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning i samarbejde med fysioterapeut, master i sundhedspædagogik, lektor, underviser og forfatter Pernille Thomsen.

Pernille Thomsen har i de senere år afholdt en række kurser og workshops både på skoler og botilbud og i det faglige miljø. Her har hun fortalt om betydningen af at se trivsel i et bio-psyko-socialt perspektiv. Medarbejdere og ledere har efterfølgende efterspurgt mere viden om den bagvedliggende neurofysiologi, der er vigtig at forstå, da den danner baggrund for praksisnære og konkrete redskaber samt et fælles sprog, der kan omsættes direkte i hverdagen.

 

Pernille Thomsen står derudover bag ”Søheste-træning; sved, sjov og gode fællesskaber”, der er det fysio- og ergoterapeutiske tilbud til børn i mistrivsel. ”Søheste-træning” er i dag en del af 40 kommuner, hospitaler, DIGNITY og private tilbud til børn og familier.

 

På den baggrund har Komiteen for Sundhedsoplysning i samarbejde med Pernille Thomsen udviklet 3K-modellen (Krop, Kram og Kammerater), der omsætter en bio-psyko-social tilgang til sundhed og trivsel – med særligt fokus på den viden og praksis, der udspringer af den biofysiologiske del.

Yderligere info
Kontakt enhedsleder Mette Laub Petersen på +45 29 80 57 00 eller på kfs@sundkom.dk, hvis I vil høre mere om kurset.

Hent folder om kurset

dekorativt. tegning af tre børn
The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.