Mestring af stress
Mestring af stress er en indsats målrettet personer med langvarig stress. Formålet er, at understøtte deltagernes mestring af tilstanden og de udfordringer, der udløser og vedligeholder stress. Initiativet til udvikling af indsatsen kommer fra en række kommuner. Indsatsen udvikles i perioden 2023-2025 med inspiration fra det evidensbaserede program LÆR AT TACKLE. Udviklingen gennemføres af Komiteen for Sundhedsoplysning i samarbejde med fagpersoner indenfor stressområdet samt følgende kommuner: Frederiksberg, Køge, Lyngby-Taarbæk, Odense og Viborg.
Baggrund
På baggrund af efterspørgsel fra kommunerne har Komiteen for Sundhedsoplysning igangsat udviklingen af en mestringsindsats til mennesker med langvarig stress.
Formål
- At understøtte den nuværende indsats i kommuner i forhold til borgere med langvarig stress
- At reducere stress samt øge mestring i forhold til de udfordringer borgeren oplever i hverdagen, der udløser og vedligeholder stress.
Samarbejdspartnere
Følgende fem kommuner deltager i udviklingsarbejdet og bidrager til at finansiere indsatsen: Viborg Kommune, Odense Kommune, Køge Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune og Frederiksberg Kommune. Indsatsen udvikles på baggrund af nationale anbefalinger og i samarbejde med fageksperter inden for stressområdet samt brugere.
En national udfordring
Efterspørgslen fra kommunerne afspejler den samfundsmæssige udfordring vi ser nationalt. Antallet af danskere, der oplever stress er stigende, hvilket er en belastning for den person, der oplever stress, personens pårørende og samfundet. Stressbelastninger kan have en negativ indvirkning på både livskvalitet og alment velbefindende samt udgøre en risikofaktor for en række sygdomme.
Arbejdspladser og samfundet påvirkes i form af sygemeldinger, hospitalsindlæggelser og tabt arbejdsproduktion.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø estimerer, at der årligt går 61,9 mio. arbejdstimer tabt på danske arbejdspladser på grund af sygemeldinger, der er relateret til stress. Det svarer til 37.335 fuldtidsstillinger.